fredag 30. juli 2010

Bergen - Bekkjarvik




Kastet loss ca kl.1500 etter å ha fulgt Sidsel til flybussen som startet foran SAS-hotellet rett borti gata.
Hadde lite vind og kjørte for motor til broa ved Lille Sotra der jeg heiste seil.
Var i nærheten av Flesland og så flyet til Sidsel fra sjøen da det letta kl.1755. Passerte Hjellestad og ringte Åge og fortalte at jeg seilte forbi.
Seilte gjennom Austevoll kommune som består av 667 øyer. Etter å ha studert litt i kartet og bøkene mine bestemte meg etterhvert for å gå inn til Bekkjarvik og tilbringe natta der. Det er meldt sterk nordavind.
Ankomst Bekkjarvik ca kl.2100. Havna var ganske full da jeg kom inn og jeg ble liggende som nr.3 utenpå 2 andre båter som lå langsmed brygga. De dro imidlertid videre idag. Skulle rekke et bryllup i Bergen.
Nå ligger jeg som en konge langsmed et flott kaianlegg. Havna ble i 2007 kåret til Norges beste havn av Båtmagasinet. Har både strøm og vann. Har vært uten strøm noen dager så det var godt å få koblet seg på.
Har bestemt meg for å bli over natten. Imorgen blir det motvind.

Det ligger et gammelt ærverdig gjestgiveri med flott meny her - Bekkjarvik Gjestgiveri. Det ble bygget på slutten av 1600-tallet på befaling av da danske kong Christian Quart som på 1500-tallet bestemte at gjestgiverhus skulle bygges for hver halve eller hele dagsreise i skibsleden.
I Bekkjarvik har de levd av å salte sild, eksportere hummer, lage tønner og notoppheng.
Her var det et samfunn med sjøhus, bakeri og brenneri.
Det blei krøll med vaskemaskinen og jeg ringte til Solveig, som hadde bla. med dusj og vaskemaskinene å gjøre. Solveig viste seg å være ei fresk 71 år gammel dame som heiv seg i bilen og kjørte de fem km. hit.
Det ble en lang og hyggelig prat. Så hun synes like godt at hun kunne åpne til museet og viste meg rundt. Her er det mye sildefiske, sjøfarts historie i veggene. For ei dame!!!



















1 kommentar:

Sidsel sa...

Hjemme igjen og i full gang med skisser og prøvelapper. Fikk scannet og sendt avgårde strikkeprøver på 2 modeller nå nettopp og skal i gang med en tredje.
Høres bra ut i Bekkjarvik. Gleder meg til du får tatt noen bilder og lagt inn her. Var inne på siden til dette gjestgiveriet og det så virkelig flott ut.