søndag 4. juli 2010

Mandal - Farsund

Startet tidlig med en tur til utkikksposten Uranienborg. Gikk tur i den gamle bebyggelsen, og hadde en hyggelig prat med Arild.
De kjører fra Brenzone og opp ifjella i dag!

Avgang Mandal kl.11.45 i fint seilvær, sol og 6 -8 sk.m vind. Etter første slag rett syd gikk jeg på samme kurs til passering Lindesnes . Feiret det med hvitvin og filming.
Har snakket med både Pål, Wiggo og Sidsel underveis. Wiggo jobber på hytta, og skal reise nordover onsdag.
Ankom Farsund ca kl 1800. I Farsund er det ikke havne avgift.
Ligger utapå en seiler.
Ikke et menneske å se. Farsund ligner på stedet Gud glemte.
Det var søndag kveld! Spiste kinamat, var for meg det eneste brukbare tilbud.

Idag var det andre boller. Avis og ferske rundstykker levert ombord
og 5000 speidere på leir, direktesending P4 på torget.
Meldte meg til byvandring kl 1230.
Landets eneste kvinnelige vekter og meg. Jeg med vekterstaven og stormlampa. Endte opp i Farsund kirke, der hun sendte meg inn til presten som hun kalte en utrolig kreativ mann som jeg burde møte.
Samtale på prestekontoret 1 1/2 time. En fin samtale om livet "og det er jo svært" iflg. Odd Børresen. Fikk også printa ut og tilsendt på mail teksten til salmen som Ole Paus synger.

Hvem kommer til meg når andre går bort,

Hvem blir igjen?

Hvem våger se bak alt jeg har gjort

Og likevel kalle seg venn?

Hvem orker se meg som den jeg er

og elske meg som en sønn?

Det begynner å bli et liv dette her,

Det begynner å ligne en bønn.?

Presten som heter Stein Reinertsen har gått barne og ungdomskolen sammen med Sidsel på Nordstrand og Nordseter skole! Det fikk jeg vite seinere i ettermiddag når vi snakka sammen. Verden er liten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei seiler og ship-o-hoi,

Seilte også fra Mandal i dag, nærmere bestemt Åvik og passerte Lindesnes litt før deg. Er nå "hjemme" i Rekefjord, verdens navle, hvor kaiplass, hvitvin og barbeque venter på deg, skuta og det du har ombord (:

Håper du har tid til å stoppe...

capt@capt mellgren (SIDDIS III)

Knut Herman sa...

Kjempe hyggelig. Skal bare finne rekefjord på karte. Har en halvveis avtale i Korshavn tirsdag, men vinden fra vest i morgen virker fristende. kan hende jeg seiler mot Rekefjord :-)

Wiggo sa...

Hallo igjen broder. Du klarte sydligste punkt alene. Godt gjort. fine bilder og video. Jeg er tilbake i Fredrikstad. Planlegger reise nordover.
Følger deg frem til onsdag. da blir det kanskje vanskeligere å få tilgang til nettet. Vi får se- ellers riner jeg og hører hvordan du har det og hvor du er på vei. God tur videre. Hilsen Wiggo

Knut Herman sa...

Takk for telefonsamtalen Wiggo. Høres ut som du har det knall i Lofoten