fredag 16. juli 2010

Mosterhamn - Rosendal





Var tidlig oppe idag og fridykka i havna i 14,2 grader. Fant ikke dekslet til kartplotteren.
Avgang Mosterhamn kl 0930.
Satte fokk, for jeg hadde vinden inn styrbord 120 grader. Økte med fullt storseil, vind 6 - 8 sek. m. Så starta kastevindene på opp til 19 sek.m. Etter 4 omganger med kastevinder, fikk jeg endelig ned storseilet. Er redd jeg må sjekke fokka. Håper jeg ikke ødela seilet idag.
Underveis passerte jeg Stord, der det lå en oljeplattform.
Fortøyde i Rosendal ca kl.1500, i 14 sek. m med baugen mot vinden og akter inn mot gjestebrygga. Men vinden snur hele tiden. Var forøvrig rett ved en skypumpe rett før innseilinga.
Fjellene rundt her er kjempehøye og stupbratte og vindene blir også deretter. Kommer stupende ned fra fjellene fra alle kanter.
På plass i havna ble en ankerdram til to stk. Dr. Nielsen med øl. Slokna tvert.
Nå skal jeg sjekke Baroniet i Rosendal. Trenger en tre retters!

Baroniet Rosendal var Norges eneste baroni og ble opprettet i 1678 av kong Christian V av Danmark-Norge. Selve slottet sto ferdig i 1665. Det drives i dag som museum med omvisninger, konserter, foredrag, teater, kunstutstillinger, overnatting og servering.
Mange kommer for å besøke den 300 år gamle rosehagen i baroniet. Hagen kan dateres til rundt 1660 og er landets eldste bevarte renessansehage. Plantene ble importert fra Tyskland.

På vei opp til Baroniet møtte jeg mye folk. Det viste seg at det var en Bjørn Eidsvåg konsert, og jeg som var sulten!
Restauranten hadde en rett og det var til de som hadde konsertbillett, men jeg fikk tilslutt både mat,vin og det eneste reserverte bordet!! En lokal pølse lik Vossakorv, kålrotstappe, stekte potetbåter nydelig anrettet og husets rødvin. Skulle nok valgt øl og snaps, men jeg forsto ikke hva dama ville servere meg :-)
Etter kl 2000 forsvant alle gjestene på konsert og jeg slappa av med kaffe, for konserten var jo utsolgt.
Jeg tusla bort til porten og vips var jeg på konsert, dama solgte kr 360,- bill. til kr 200!
Etter konserten var stemningen hos meg på festenivå.
Marianne og Steinar ble mine nye venner. Veldig hyggelige og vi hadde det som om vi har kjent hverandre lenge.
Det ble pub-besøk med levende musikk og servering av mat og drikke.
Etter puben ble det besøk i Cara og den nyinnkjøpte båten til Marianne og Steinar. Nattmaten var deilig Marianne!
Avtalen er nå at vi skal møtes i Fyksesund i nærheten av Øystese. Steinar er bonde på småbruket sitt og snekker. Marianne er lærer og har bodd ett år på Fyksesund - Porsmyr.
Fjelltur med utsikt til fjorden, fjellene og Folgefonna frister.
Bilde av Marianne og Steinar er tatt seint og med mob.

1 kommentar:

Sidsel sa...

Hei igjen Knut. Tenker at inn i landet skal det liksom være litt roligere i.o.m. at det ikke blir noe sjø å snakke om. Men at vindene skal bli så lunefulle og spille en noen puss har jeg ikke egentlig tenkt så mye over før. Men det er tydelig at vindene også gjenspeiler de dramatiske fjellformasjonene rundt og blir deretter.
Håper du får endel ut av Rosendal og Baroniet. Skal jo være så flott!!Kos deg og håper du blir mett!!
Klem fra Sidsel