lørdag 3. juli 2010

Udvår - Mandal


Avgang kl 0815 fra Udvår i tåke, sikt ca. 50m.
Kartplotter og autopilot er kjekt å ha i tåka. Sjøen og havet var blikk med slake dønninger. Fin frokost underveis og framme i Mandal kl 10.30.
Rett før innseilingen til Mandal passerte vi Ryvingen fyr som steg frem fra tåkehavet. Dette er Norges sydligste fyr, beliggende i Mandal kommune på øya Ryvingen. Første fyr ble reist i 1867, deretter kom et nytt fyrtårn i 1897, som ble det første elektriske fyr i Norge. Det er dette som står i dag og er 22,5 meter høyt. Fyret har vært automatisert siden 2002.
Siden vi ikke har hatt nettilgang ute i havgapet hadde ikke Sidsel bestilt på bussen, som går kun en gang pr. lørdag, men det gikk greit og hun sitter nå på bussen til Oslo (kl 1215 - 1840)
Mandal ser ut til å være en fin by.
Må på land å utforske.
Nå som jeg har fått på meg sommerklærne og kortbuksa, snur været og det plaskregner.
Når Sidsel og jeg peste til E-39 og bussen var det trykkende varmt, sol og feil påkledning.
Ser ut til at det blir inne aktiviteter i dag. Konsert på "Venterommet" kanskje? Så en plakat borti veien.

1 kommentar:

sidsel.hoivik sa...

Sitter nå på bussen som har en stopp i Grimstad. Fint å lese her på bloggen når jeg er fremme. Hadde ikke fått med meg det i farten. Kos deg i Mandal. Det så hyggelig ut der. Fikk du ikke til bildene?