onsdag 14. juli 2010

Haugesund - Mosterhamn

Hadde en avslappet morgen ombord. Tenkte å stå opp tidlig, men det gjorde jeg ikke.... Lagde meg en skikkelig frokost med Dr. Nilsen.
Deretter tok jeg meg en tur rundt i byen for å kjøpe noen detaljerte kart som viser vei inn i de mange fjordarmene nordover. Har god tid og har bestemt meg for å utforske naturen og dra innover i disse lange fjordarmene
Det var endel båter i havna dagen før, men mange var etterhvert dratt og det ble derfor mulig å flytte for å bunkre vann som jeg er i ferd med å gå tom for.
Avgang Haugesund ca kl. 14.00. Planen videre er ikke helt klar, men jeg tøffa ut fra Haugesund for motor et stykke da det er ganske trangt farvann. Dessuten trenger jeg å gå for motor for å få varmtvann til oppvasken som jeg ikke har tatt ennå. Hadde ikke landstrøm i natt.
Har i første omgang tenkt meg over Sletta, kjent farvann nordover fra Haugesund. Det har forøvrig gått veldig rolig for seg og jeg har gått på autopilot og kost meg med en øl, mat og etterhvert kaffe. Sola skinner og været er deilig og varmt. Endelig kan jeg labbe rundt i shorts og bar overkropp underveis.
Jeg passerte Ryvarden fyr i Sveio der Haugesund's store sønner Vamp spilte inn sin cd "En annen sol" i 1999 - 2000. Se http://vamp.no/utgivelsene/album.php?albumid=7
Nærmet meg etterhvert Bømlo og Bømlafjorden gikk inn til Mosterhamn.

3 kommentarer:

Wiggo sa...

Takk for hyggelig telefon idag og en statusrapport. Ser av bloggen at du koser deg samtidig som du virkelig får prøvd deg som seiler og det å leve på sjøen. Ellers følger jeg deg nå også vi sjøkart gulesider. Da får jeg et inntrykk av farvannet og hvor på Norgeskartet du befinner deg. Ser om jeg når deg på skype i kveld. Hilsen Wiggo

sidsel.hoivik sa...

Ja nå begynner du virkelig å komme langt hjemmefra.
Her er det også nydelig vær idag og vanskelig å få jobbet noe særlig.
Kanskje vi også snakkes på skype i kveld. Spennende å se hvor du legger deg til i kveld.
Sidsel

Anonym sa...

Hei Knut!

Ser du har det flott på tur. Vi reiser nok til Bergen en eller annen gang i løpet av neste helg. Fredag eller lørdag. Jobber t.o.m. onsdag. Geir kommer over i morgen og blir en ukes tid og så reiser vi sammen tilbake slik som vi pleier. Regner med å se deg, og Sidsel kommer vel også. Tror nok hun hadde regnet med se Anne, men snakket med henne i går og de reiser til USA den 26 så det blir nok litt vanskelig. De kommer tilbake den 11/8 -Forhåpentligvis får de lagt inn et par dager før vi reiser hjem. God tur videre. Klem Kirsten