mandag 12. juli 2010

Kvitsøy

Startet dagen med å gå en tur opp til fyret. Det er fra 1700. Utrolig flott utsikt der oppe over Karmøy, Bokna, Mosterøyene, Stavanger og Jæren. Kvitsøy kommune består av 365 øyer, holmer og skjær, hvorav 4 er bebodd av til sammen 420 mennesker.
Det finnes en stor overvåkningssentral her som styrer tankskipsfarten inn og ut av fjorden. På vei over Boknafjorden lå det flere tankskip for anker.
Fant også et galleri ved siden av Coop. Hadde en hyggelig prat med damen som eier galleriet og som også lagde smykker. Åpningstiden var fra 12.00 til 15.00!
Ringte og gratulerte Pål som fyller 60 år i dag.
Har jobba med Cara og laget nye 12 volts kontakter til tv, dvd og digitalboksen til RiksTv.
En ung mann ville selge meg krabber på brygga og jeg bestilte dem kokt. To for kr. 20,-
Fikk dem tilbake kokt, men de var nesten uten innmat og manglet klør...!
I kveld kommer regnet, så jeg fyrer. Det er godt, varmt og hjemmekoselig ombord i Cara nå.
Wenche og Arild meldte om 35 grader i Kiel i dag morges.
Når jeg nå følger med på www.yr.no merker jeg virkelig forskjellen på klimaet her langs kysten og hjemme. Mens det i Oslo er meldt opp til 27 grader denne uka er det ikke meldt over 17 grader der jeg til enhver tid har befunnet meg. I tillegg er det vesentlig fuktigere også.
Skypet med Sidsel igår og hun tok meg med på en liten "tur" i hagen der jeg bl.a. hilste på naboen hjemme. Artig!! Egentlig ville hun vise meg ferskentreet sitt som nå bugner av ferskner. Det er minst 50 ferskner på treet. Det fikk jeg ikke sett. Da datt skypen ut. Vi var nok for langt unna. Hun har lovet å sende bilder i stedet...

http://home.online.no/~ot-waag/kvitsoy/kvitsoyn.htm


2 kommentarer:

Anders høie sa...

Hei knut herman. Takk for fin omtale av Kvitsøy og de som bor her ute i havgapet.Bare hyggelig med godt selskap under fotballkampen.
God tur til bergen hilsen gunbjørg og anders.

Knut Herman sa...

Ennå engang takk for at dere forbarmet dere over meg,serverte is,kaffe VM finale. Jeg har hatt to finne døgn på Kvitsøy.
Seil nok kanskje til Kvitsøy på på hjemturen :-)