torsdag 15. juli 2010

Mosterhamn





Mosterhamn ligger i Bømlo kommune i Sunnhordland i Hordaland fylke. Tettstedet har rundt 1 170 innbyggere.
Da kristningen av Norge startet i vikingtiden, hadde Moster en sentral plass. Ifølge Snorre var Moster det første stedet som Olav Tryggvason gikk i land da han i 995 kom fra England for å kreve kongsarven sin og for å kristne landet. I 1024 kom kong Olav Haraldson og bisp Grimkjell og den eldste kristenretten i Norge ble innført vedtatt på Mostratinget.
«Da kong Harald var nesten 70 år gammel, fikk han en sønn med Tora Mosterstong. Hennes ætt var fra Mosterhamn. En bronsestatue av henne står idag i Mostraparken, og det er innstiftet en egen Tora Mostrastongpris som deles ut i forbindelse med Kristkongane på Moster. Håkon den Gode, Olav Tryggvason og Olav Haraldson var også her.
Jeg gikk på land seint i dag for det har regnet å blåst så mye at dekselet på instrumentene ute har blåst bort!
Vurderer å dykke, men har ikke tatt avgjørelsen ennå. Det er tross alt inne ved kaia så det skulle være mulig å finne.
Jeg har vandra gjennom kulturløypa.
Besøkte også Moster Amfi som har sitteplass til 1200 mennesker. Dette var opprinnelig en kalkgruve fra middelalderen. Siste kalkstein ble hentet ut på slutten av 1960 tallet og det sto lenge tomt. Man fant etterhvert ut at stedet kunne brukes til friluftsteater og amfi for historiske spill.
Etter runden handlet jeg mat på ICA.
Netttilgangen er meget dårlig så jeg får ikke til skypinga.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Knut! Håper du får trent mye på skøyter så du blir god til vinteren. :-)) Synd at du har hatt dårlig vær, men vi har bestilt fint vær til vi kommer til Bergen. God tur videre. Hvor skal du innom neste gang? Klem fra Kasper, Ulrik og Marika

Anonym sa...

Hei Knut.
Ser ut som du hygger deg rundt omkring i Norges land.
Det ser fint ut. Kos deg videre og pass på å holde deg i form til skisesongen.
Hilsen Anne og Bent

Knut Herman sa...

Hei Kasper, Ulrik og Marika!
Det er det som er så gøy med turen. Jeg veit ikke hvor jeg skal! Men jeg skal besøke dere på Naustet.
Har med rulleskøytene mine og trener så ofte jeg kan.